Sinta Wullur (1958)

Bihaq (2012) ** (band 3)

 

Wat maakt uw muziek uniek?

Uniek aan mijn muziek is dat het vaak een kruisbestuiving is van gamelan uit Indonesië en Indiase muziek. Dit gebeurt niet zo gauw. Meestal maken componisten combinaties van oosterse muziek met westerse muziek. Niet tussen oosterse en oosterse muziek

Wat inspireert u bij het componeren?

Er is altijd een aanleiding om iets te componeren. Zoals nu een compositie schrijven voor cello en piano voor amateurmusici. Naar aanleiding van de omstandigheden kies ik uit mijn ladekast van inspiratiebronnen welke inspiratiebron het meest geschikt is voor de compositie. In dit geval is het om een emotie uit te drukken volgens de Indiase muziekleer de ‘raga’. Andere inspiratiebronnen voor mij zijn sferen uit gedichten of verhalen, die in muziek vertaald kunnen worden.

Waar komt de titel vandaan?

De titel ‘Bihaq’ is genomen omdat de muziek volgens de Indiase ‘raga’ ‘Bihaq’ is gemaakt. Bij ons in de klassieke muziek praten we over mineur of majeur. In India is een ‘raga’ net als het majeur en mineur toongeslacht, het geeft een karakter weer. In deze compositie heeft de cellopartij een melodie die kenmerken draagt van de Indiase ‘raga’ ‘Bihaq’ zoals het gespeeld wordt in het niet ritmische deel aan het begin van de Indiase compositie, ‘alap’ geheten. De pianopartij heeft qua toonhoogte kenmerken van de ‘raga’ ‘Bihaq’, maar de vorm is die van een soort Balinese gamelan.

Op welk instrument bent u begonnen met spelen?

Ik ben als kind begonnen met piano spelen. Mijn moeder was piano- lerares.

Aan welke kant stond u vroeger/nu, Beatles of Rolling Stones?

Ik stond en sta achter de Beatles.

Foto: Nils Andriessen